Egyre több webáruház használ online kuponokat vagy kedvezménykódokat hűséges vásárlói megtartása vagy új ügyfelek szerzése érdekében. De milyen szabályok vonatkoznak ezekre a kuponokra, mik lehetnek a buktatók?

Mik azok a kuponok?

Az online kupon egy olyan elektronikusan megjelenő utalvány, amely biztosíthat valamilyen vételár kedvezményt, utólagos visszatérítést, ajándékot, termékminta biztosítását vásárláshoz kötötten vagy akár anélkül, esetleg valamely termékre vagy szolgáltatásra beváltható ajándékutalványt. Megjelenési formája leggyakrabban csupán egy e-mailben vagy más módon megküldött kuponkód, de ritkábban lehet egy, a papír alapú kuponnal egyező kinézetű és tartalmú, elektronikusan lementhető és tárolható pdf fájl vagy kép is.

Egy webáruházban vásárlásösztönzőként remek marketing eszköz lehet az online kuponok használata, amelyet a vásárló laptopjára, mobiltelefonjára vagy tabletjére elmentve később is felhasználhat, és nem kell a nyomtatással bajlódnia. Másrészről a webáruházak az online kuponokat ajándékutalványként is használhatják, vásárlásra ösztönözve ezzel azokat a bizonytalan látogatókat, akik nem vállalják a konkrét ajándékválasztással járó kockázatot, mikor szeretteiket tervezik meglepni.

Akár ingyenesen adott online kuponként, akár megvásárolható online ajándékutalványként használjuk ezeket a kedvezményeket, a jog nyelvén elektronikus utalványnak minősülnek, amelyek esetében figyelembe kell venni a hatályos jogi előírásokat, hogy ne a fogyasztóvédelem, az adatvédelmi és a versenyhatóság vagy éppen a Magyar Nemzeti Bank piacfelügyelete kellemetlen eljárásaival kelljen szembesülni.

ÁSZF van az oldalon?

Ha webáruházunkban online kuponokat alkalmazunk, akkor mindenképpen rendelkeznünk kell róla a webáruház általános szerződési feltételeiben, amely lehetővé teszi, hogy az alapvető, minden kuponra vonatkozó általános szabályokat megismerhetik a vásárlók. Az ÁSZF-ben érdemes rögzíteni az alábbiakat:

  • hogyan lehet az online kuponnal fizetni (fizetési folyamat leírása)
  • az online kupon nem váltható át pénzre, nem adható vissza belőle pénz, vagyis, ha a vásárlás értéke nem éri el a kupon mértékét, akkor az egész kupon elhasználásra kerül
  • az elhasznált online kupon hogyan kerül jelzésre a webáruházi fiókban (eltűnik, szürkére vált, áthúzásra kerül, stb.)
  • a lejárt online kupon nem használható fel
  • átruházható-e az online kupon 3. személyre, ha igen, hogyan
  • más kedvezménnyel összevonható-e a kupon használata
  • az online kupon többszörözése, utánképzése, másolása, hamisítása tilos;
  • felelősség kizárás a webáruház részéről a kupon elfogadására, a kuponnal igénybe vehető szolgáltatásra, termékre, a kupon jogosulatlan felhasználására vonatkozóan
  • egyoldalú érvényességi idő vagy online kupon felhasználási feltétel módosítási lehetőség a webáruház oldalán.

Mit írjunk a kuponra?

Az ÁSZF-en kívül magán az online megjelenő kuponon is célszerű információkat feltüntetni, itt kell elhelyezni az adott kuponra vonatkozó specifikus feltételeket, amik különösen az alábbiak lehetnek:

  • az adott kupon érvényességi ideje
  • a kupont azonosító kód
  • milyen szolgáltatásra/termékre/kedvezményre/ajándékra/előny igénybe vételére vonatkozik a kupon
  • hol használható fel a kupon (csak a webáruházban, vagy ha emellett üzemel valódi üzletünk is, ott felhasználható-e)
  • ki, hány kupont használhat fel, hány vásárláshoz (például: egy vásárló egy vásárláshoz csak egy kupont használhat fel, és a kupon más kedvezménnyel nem összevonható)
  • kedvezményre vonatkozó kupon esetén a kedvezmény maximális mértékét (például 1.000,- Ft-os kupon bármire felhasználható, de a kuponnal fizetett rész legfeljebb a bruttó kiskereskedelmi ár 50%-a lehet)
  • a kupon felhasználására vonatkozó egyéb speciális feltételeket.

Van-e szabályzat? Legyen!

Ha valamilyen promóciós játék keretében kerül kisorsolásra vagy juttatásra online kupon, akkor az adott játékra célszerű egy promóciós szabályzatot készíteni, amelyben az adott játékra vonatkozó részletes feltételek rögzítésre kerülnek. Írjuk le a kupon megszerzésének feltételeit (vásároljon nálunk egyfajta terméket, és kap kupont, amit beválthat egy más kategóriájú termék megvásárlásánál), a promócióban részt venni jogosult személyek körét (például csak az első 100 regisztráló kap kupont), a promóció időtartamát (ez elmehet egészen az óra-perc pontos meghatározásig is), a kupon felhasználhatóságának különleges szabályait. Mint minden promóciós játéknál, a kuponok nyerésére vonatkozó eseményeknél is felmerülhetnek adatvédelmi kérdések (regisztrációhoz kötött kuponok esetében különösen), amelyeket szükséges a szabályzatban rendezni. A promóciós szabályzatot egy jól látható külön linken el kell helyezni, hogy a résztvevők azt egy kattintással, könnyen megismerhessék.

Mit szabad és mit nem?

Az online kupon és a kuponhoz tartozó promóció hirdetése, népszerűsítése során figyelni kell arra, hogy minden fogyasztóvédelmi szabályt betartsunk, különös tekintettel a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat és a fogyasztók megtévesztése körében lévő tilalmakra és korlátozásokra. Nem tilos figyelemfelhívó, túlzó, nem szó szerint értendő szövegeket, állításokat használni az online promócióról vagy az online kuponokról szóló marketing anyagokban, amíg azok a reklám természetéből adódó mértéket meg nem haladják.  Tilos azonban a kuponnal elérhető kedvezmény, ajándék, egyéb előny tekintetében megtéveszteni a fogyasztókat. Például jogsértő lehet az olyan felhívás, miszerint „vásárolj fél áron a kupon felhasználásával”, ha a valóságban a kedvezmény mértéke nem minden esetben, hanem csak egy-két termék esetében éri el a tényleges 50%-os kedvezményt. Megtévesztheti a vásárlókat az is, ha a kupon azt sugallja, hogy az széles körben felhasználható a webáruházban, miközben legfeljebb egy-két termékre fogadják el, de ugyanígy tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősülhet, ha a kuponhoz kötődő kedvezményt/előnyt/ajándékot olyan feltételtől teszik függővé, amely nem került feltüntetésre a kuponon vagy a promóciós szabályzatban.

Csak okosan

Ahogy a fentiekből is látható, nem is olyan egyszerű online kupont biztosítani vagy online kuponos promóciót szervezni. Sokféle jogi tilalom és előírás között kell megtalálni azt a megoldást, amely megfelel a jog szigorú rendelkezéseinek, de nem jelenti a marketing szempontok teljes feláldozását. Nem lehetetlen megteremteni az egyensúlyt a marketing szempontból szexi, de jogi szempontból is biztonságos online promóció és online kupon kitalálásánál, ehhez azonban egy jó online marketinges és egy elektronikus kereskedelemben jártas jogi szakértő hozzáértése és együttműködése szükséges.