Red Bull

Az osztrák érdekeltségű Red Bull energiaital-forgalmazó cég pert indított Washington DC-ben a Capitol Cash & Carry ellen, állítólagos szürkepiaci termékek importálása miatt. A Red Bull azt állítja  védjegybitorlási keresetében, hogy az alperes cég a Dél-Afrikának gyártott italokat importálja az Egyesült Államokba. Mindez azért problémás, mert a dobozon található információk régió specifikusak, tehát azok összeállítása az adott ország jogszabályaihoz igazodik, magyarul a dél-afrikai Red Bull ital nem felel meg az amerikai előírásoknak. Továbbá a helyesírás is megtévesztő lehet, mivel az Dél-Afrikában az angol szabályokat követi, míg Amerikában értelemszerűen az amerikaiakat. Mindez könnyen megtévesztheti a fogyasztót a termék származási helyével kapcsolatban, valamint azt hiheti, hogy a Capitol a Red Bull által jóváhagyott módon forgalmazza a szürkepiaci termékeket. A Red Bull azt kívánja elérni, hogy a bíróság tiltsa el a forgalmazó céget a szürke piaci termékek árusításától, továbbá fizesse meg az értékesítésből származó hasznát és a felperes jogi költségeit. Az alperes helyzetét az is nehezíti, hogy állítólag számos Red Bull védjegyet bitorolt a múltban, többek között a ’Red Bull’ szóvédjegyet és a két bikát ábrázoló ábrás védjegyet.
A Red Bull keresetét alátámasztja a tény, hogy az amerikai International Trade Commission már rendelt el általános tilalmat a szürkepiaci Red Bull termékek értékesítésével kapcsolatban, a forgalmazó kilététére tekintet nélkül.
A Red Bull 1996-ban lépett be az USA piacára és a 2005-2017 közötti időszakban több mint 16,7 milliárd doboz italt adtak el. A Red Bull e hatalmas mérete egy esetleges győztes perrel még nagyobbra nőhet az Egyesült Államokban.

La Mafia

Egy spanyol étteremlánc, a ’La Mafia’ védjegyének elvesztése szélén áll, ugyanis az olasz kormány a védjegy törlését kérte, annak közrendbe, valamint közerkölcsbe ütköző mivoltára hivatkozva. Az olasz kormány szerint ugyanis nagy az olasz maffiával való összetéveszthetőség esélye.  A 40 étteremmel rendelkező láncnak nem sikerült meggyőznie a Törvényszéket arról, hogy a ’La Maffia’ elnevezés csupán a Keresztapa c. filmet hivatott parodizálni.
A kérdéses védjegyet 2006-ban jelentette be az étteremlánc EU-s védjegyként, éttermi és franchise szolgáltatásokra (43. és 35. osztályok), valamint ruházati termékekre (25. osztály). Az olasz kormány egy évtizeddel később fordult az EUIPO-hoz törlési igényével, miután egy az étteremről megjelent újságcikk nagy köznépi felháborodást keltett az emberek között. Az EU Törvényszék helyt adott az olasz állam kérelmének, és az étteremlánc sikeres fellebbezésének hiányában törölni fogja az EU-s védjegyet.

Az ausztrál védjegy-boom

Az elmúlt évben rekordszámú védjegybejelentés érkezett az IP Australia-hoz, szám szerint 76 594. Mindez a tengerentúli kereslet növekedésének köszönhető. Az „Australian Intellectual Property Report 2018” adatai szerint a 7%-os növekedést az ausztrál lakóhellyel nem rendelkezők által bejelentett védjegyek száma idézte elő. A „non-resident” bejelentések 25%-os növekedést mutatnak az előző évhez képest, amely összesen 30 242 bejelentést takar. Mindezekkel párhuzamosan az ausztrál lakosok által bejelentett védjegyek száma 2%-kal csökkent.
Ausztrália legnagyobb külföldi „ügyfele” a védjegybejelentések terén az Egyesült Államok, amely a bejelentések 25%-át teszi ki, őt követi Kína 15%-kal. A legnagyobb ausztrál bejelentő az Aldi Foods volt, amely összesen 152 védjegyet jelentett be 2017-ben. Ezzel ellentétben a legnagyobb külföldi bejelentő a Samsung volt a maga 113 védjegyével.
Végül az ausztrálok számára már nem az Egyesült Államok, hanem Kína a legnépszerűbb hely a külföldi védjegybejelentések szempontjából.
Tehát Ausztráliában tombol a védjegy láz, az emelkedő külföldi bejelentések számával, ami mindenképpen jót tesz az ország presztízsének és ennek következtében az ausztrál gazdaságnak is.