Olasz divat start-up nyerte a “Steve Jobs” védjegyet
Sokáig emlékezni fogunk még Steve Jobs számítástechnika területén kifejtett tevékenységére, különösen az Apple Inc.-nél végzett munkája miatt. A 2011-ben történt, tragikusan korai halála ellenére a Steve Jobs által megalkotott termékeket máig napi szinten használják az egész világon, és nevét bizonyosan nagyon sokan ismerik. Mindazonáltal jogi szempontból a „Steve Jobs” sok országban egy teljesen eltérő terméket jelent.
Steve Jobs nevére ezen a héten Olaszország hívta fel a figyelmet. A „Steve Jobs” védjegynek egy divat start-up vállalkozás a jogosultja az országban, és az Apple nem tudja megváltoztattatni a logót. A cég egy testvérpár, Vincenzo és Giancomo Barbato tulajdona, akik ruhák és kiegészítők készítésével foglalkoznak, tehát nem olyan termékeket állítanak elő, amelyek közvetlenül köthetőek lennének az Apple fő termékeihez vagy fő profiljához. Ennek ellenére a testvérek nem próbálták meg elrejteni kötődésüket a tech-legendához, és logójukat az Apple/Steve Jobs kapcsolat köré építették fel – a logójuk egy nagy J betű, harapással az egyik oldalán és levéllel a tetején, amiről mindenkinek rögtön az Apple saját logója jut az eszébe.
Sajnálatos módon az Apple sosem védette le az alapító nevét. Az Apple-nek számos szellemi alkotásokhoz fűződő joga van a termékeivel összefüggésben, de az alapító nevének védjegyként történő lajstromozására nem gondoltak.
A Barbato testvérek magatartását az Egyesült Államokban „calling to mind”-nak (azaz felidézésnek) nevezik, azonban a bíróság szerint ez önmagában nem elegendő jogalap a védjegy törlésére. A bíróság álláspontja szerint a J betű nem ehető, ellentétben egy almával, tehát a két megjelölés közti kapcsolat csupán felszínes. A bíróság – az Apple számára kedvezőtlen módon – túlságosan a védjegyek jellemzőire fókuszált Steve Jobs neve helyett. A bíróság ezen a héten elutasította az Apple törlési kérelmét, így továbbra is a divat start-up a kérdéses védjegy jogosultja, emellett az eljárásnak köszönhetően az olasz cég extra publicitást is kapott.
Szokatlan vereség ez az Apple számára. Az biztos, hogy Cupertino foggal-körömmel fog harcolni az ügyben, ha nem Olaszországban, akkor más országokban. És jól is teszi, ha gyorsan cselekszik, mert a testvérek azt tervezik, hogy bővítik a Steve Jobs céget, és az elektronikai termékek piacán is megjelennek, amivel már közvetlenül versengenének a „valódi” Steve Jobs termékeivel.